مجموعه بازرگانی مفید شما را به خرید بهترین محصولات زئولیت طبیعی و مولکولارسیو هادعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربرد های زئولیت کلینوپتیلولیت در تولید گل

آنچه در این مقاله میخوانید...

زئولیت کلینوپتیلولیت چیست؟زئولیت در پرورش گل اطلسیبررسـي اثر زئوليت بر ويژگیهای گل اطلسي

زئولیت کلینوپتیلولیت چیست؟

زئولیت کلینوپتیلولیت یک نوع زئولیت است که در علم مواد و شیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زئولیت‌ها به مواد معدنی پرتوان اشاره دارند که ساختار خاصی دارند و قابلیت جذب و نگهداری مولکول‌ها را دارند. زئولیت کلینوپتیلولیت، از خانواده زئولیت‌های کلینوپتیلولیت تشکیل شده است.

ساختار زئولیت کلینوپتیلولیت به صورت لوله‌هایی با شکل هگزاگونال تراکم شده است که در آن‌ها یون‌های فلزی مانند سدیم، کلسیم، پتاسیم و غیره درون لوله‌ها قرار دارند. این آرایش ساختاری بسیار منظم به زئولیت کلینوپتیلولیت قدرت جذب بالا و قابلیت مفید برای جداسازی و تثبیت مولکول‌ها را می‌دهد.

زئولیت کلنوپتیلولیت یکی از غنی ترین مواد معدنی موثر بر روی گیاهان است . زئولیت ها بستری بسیار مناسب جهت حفظ آب و مواد مغذی فراهم می کنند . هم چنین این ماده معدنی خاک را برای رشد گیاهان مناسب کرده و در کاهش مصرف آب و کود بسیار تاثیر گذار است .

هفت کاتیون بسیار تاثیرگذار در خاک وجود دارد که توانایی خاک برای نگهداری مواد مغذی ضروری را اندازه گیری می کنند .

که این هفت کاتیون نیز در زئولیت یافت می شوند :

  1. کلسیم (Ca)
  2. منیزیم (Mg)
  3. پتاسیم (K)
  4. آمونیاک (NH4)
  5. آلومینیوم (Al)
  6. هیدروژن (H)
  7. سدیم (Na)

اگر پرورش سبزیجات ، گلها یا سایر گیاهان تزئینی را انجام می دهید ، زئولیت را به طور مستقیم می توانید به خاک اضافه کنید . یا اینکه می توانید زئولیت را با کود گیاهان خود ترکیب کرده و از آن استفاده کنید .

زئولیت ها در رشد چمن تاثیر فوق العاده ای دارند ، از این رو به طور گسترده ای در زمین های فوتبال و گلف در هوای خشک استفاده می شوند .

با توجه به اینکه زئولیت ها ظرفیت ذخیره آب بالایی دارند  ، در خشکی ها ، مناسب ترین کود جهت افزایش طول رطوبت خاک می باشند .

علاوه بر این ، زئولیت ها می توانند با مواد مغذی ترکیب شوند ، و به عنوان مکمل برای کمبود مواد مغذی استفاده کرد .

از زئوليت ها در پرورش گل هاي گلداني مي توان استفاده کرد. در صورتيکه ۲۵ درصد زئوليت به خاک گلدانها اضافه کنیم ، گل هاي گلداني رشدي هیجان انگیز خواهند داشت. زئوليت با جذب آب و تهويه  هوا به عنوان یک حاصلخیزکننده طبیعی عمل می کند . با اين کار بار آبدهي اين گياهان کم شده  و در مصرف آب هم صرفه جويي مي شود.

زئولیت در پرورش گل اطلسی

يکي از رايجترين گلهاي فضاهاي سبز شهري گل اطلسی می باشد . این گل به دلیل پرورش آسان ، کم توقع بودن و تنوع در رنگهای  خود و در عین حال زیبایی ، بسیار مورد توجه قرار گرفته است .

امروزه گل و گیاهان زینتی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند ، از این رو مدیریت تغذیه این گیاهان نقش بسیار مهمی در تولید و کیفیت آن ها دارد . برای کشت گیاهان زینتی از مواد مختلفی استفاده می شود . یک بستر مناسب باید از ظرفیت بالای نگهداری آب  ، زهکشی مناسب ، تهویه کافی و ظرفیت تبادل کاتیونی زیاد برخوردار باشد و نباید هیچ گونه اثر مضر برای گیاه داشته باشد . استفاده از مواد آلي و معدني جهت بسـتر کاشت گياهان زينتي ، از راهکارهای مهم برای رسیدن به حداکثر محصول در کمترین زمان و گل های با کیفیت می باشد .

بررسـي اثر زئوليت بر ويژگیهای گل اطلسي

از رایج ترین گل ها در فضاهای سبز شهری ، گل اطلسی است . در یک آزمایش گلخانه ای اثر بستر های کشت ورمی‌کمپوست و  کشت زئولیت بر ویژگیهای کمی و کیفی گل اطلسی بررسی شد . نمونه های آزمایشی شامل زئولیت در سه سطح (۵/۲، ۵ و ۱۰ درصد وزنی) و ورمی‌کمپوست در سه سطح (۵/۲، ۵ و ۱۰ درصد وزنی) بودند. نمونه اصلی هم ، خاک بدون زئولیت و ورمی‌کمپوست بود. آزمایشها  را کاملاً تصادفی و در سه تکرار اجرا کردند. گیاهان در گلخانه به‌مدت ۲ ماه پرورش داده شدند . بعد از دو ماه از محل طوقه قطع و برگ و ساقه آنها را  جدا کردند . ویژگی هایی از گیاه شامل وزن خشک ریشه، وزن خشک اندام هوایی ،تعداد برگ،   تعداد گل، قطر گل و ارتفاع نهایی و غلظت عناصر پتاسیم ، نیتروژن کل ،  فسفر و کلسیم در اندام هوایی گیاه مورد اندازه گیری قرار گرفت . نتایج نشان دهنده این بود که کاربرد زئولیت و ورمی‌کمپوست باعث افزایش وزن خشک ریشه، وزن خشک اندام هوایی ،تعداد برگ،   تعداد گل، قطر گل و ارتفاع نهایی و غلظت عناصر پتاسیم ، نیتروژن کل ،  فسفر و کلسیم در گیاه شده است. کمترین میزان ویژگی های رویشی مربوط به نمونه اصلی بدون زئولیت و ورمی‌کمپوست بود.

با توجه به نتایج بدست آمده ، کاربرد ورمی‌کمپوست و زئولیت در پرورش گل اطلسی سبب افزایش ویژگی های کمی کیفی گیاه میشود که از این رو استفاده از زئوليت و ورمی کمپوست در پرورش گل اطلسي پيشنهاد ميگردد.

جهت مشاوره، خرید و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

 

 

 

 

 

 

مهدی بینایی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش:مهدی بینایی

راه های ارتباطی:

phone icon شماره تماس: 09120697642

phone icon شماره ثابت: 02128420163

whatsApp icon پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

email icon ایمیل: zeolite.binaei@gmail.com

مجموعه بازرگانی مفید شما را به خرید بهترین محصولات زئولیت طبیعی و مولکولارسیو هادعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید