مجموعه بازرگانی مفید شما را به خرید بهترین محصولات زئولیت طبیعی و مولکولارسیو هادعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مرکز پخش زئولیت خوراک دام در ایران

آنچه در این مقاله میخوانید...

زئولیت خوراک دام، طیور و آبزیاناثرات افزودن زئولیت خوراک دامخصوصیات زئولیت خوراک داماستفاده از زئولیت ها در جیره غذایی دامصادرات زئولیت طبیعی خوراک دام با خلوص بالا

زئولیت خوراک دام یکی از مواد مورد نیاز دامداری ها است. در ایران زئولیت در دامداری ها و مرغداری ها بیشترین میزان استفاده را دارد. و از آن به عنوان مکمل غذای دام و طیور استفاده می گردد. البته استفاده از زئولیت به این دو مورد ختم نشده و در شیلات، آبزیان و آب های شیرین نیز از این ماده استفاده می کنند.

برای تهیه زئولیت خوراک دام در بهترین کیفیت ممکن و هم چنین مناسب ترین قیمت موجود در بازار ایران، با شماره تماس موجود در سایت با ما در ارتباط باشید. زئولیت خوراک دام را حتما باید به صورت مداوم و در کیفیت بالا استفاده کنید؛ تا کارایی و عملکرد لازم و کافی را داشته باشد. زئولیتی که برای خوراک دام استفاده می گردد زئولیت طبیعی است. زئولیت طبیعی عرضه شده در مجموعه ی مفید در کیفیت بالا موجود می باشد.

زئولیت خوراک دام

زئولیت خوراک دام، طیور و آبزیان

به طور کلی زئولیت یک ماده معدنی است که از آلومینوسیلیکات تشکیل شده است. این ماده به صورت شبکه کریستالی بوده و شامل موادی مانند اکسیژن و آلومینیوم و سیلیس می باشد. این ماده ساختار سه بعدی دارد و در رنگ های سفید و یا بی رنگ، زرد کم رنگ و قهوه ای می توانید آن را خریداری کنید.

زئولیت خوراک دام از نوع زئولیت طبیعی به نام زئولیت کلینوپتیلولیت می باش.د این ماده به عنوان مکمل غذایی دام و طیور است. از آن برای جذب آمونیاک استفاده می شود. با جذب آمونیاک ، دام علاقه ی بیشتری به خوردن غذا دارد و زودتر رشد می کند.

اضافه کردن مقدار مشخصی زئولیت کلینوپتیولیت به غذای حیوانات منجر می شود که مصرف خوراک دام افزایش پیدا کرده و هضم غذای آن ها بهتر صورت گیرد. هم چنین وجود زئولیت در غذای دام ها موجب می شود که اسهال و مشکلات سلامتی در آن ها نیز کاهش پیدا کند و مدفوع خشک تری تولید گردد. وجود مدفوع و فاضلاب تصفیه شده با زئولیت، منجر می شود تا کود های حیوانی تولید شده نیز خواص بهتری داشته باشند. کودهای حیوانی زئولیتی خشک تر و کم بوتر از کود کمپوست شده می باشند. زئولیت خوراک دام را می توان به صورت جداگانه  و یا ترکیبی با مواد دیگر به خورد دام ها داد.

از اواسط دهه ۷۰ میلادی به بعد با توجه به گزارش های اولیه ای که به ویژه در کشور ژاپن منتشر گردید و به تاثیر مثبت افزودن زئولیت های طبیعی به جیره غذایی حیوانات اهلی اشاره داشت، آزمایش های گسترده ای در مورد کاربرد زئولیت خوراک دام به عنوان مکمل غذایی گونه های متنوعی از حیوانات شامل نشخوارکنندگان، ماکیان و حتی ماهی ها صورت گرفته است. باید یادآور شد از آنجایی که تقاضا از دامپروری ها و مرغداری ها برای تولید محصولات سالم و جلوگیری از مصرف روزافزون مکمل ها و افزودنی های شیمیایی در جیره غذایی حیوانات اهلی گسترش یافته است، به کارگیری مواد طبیعی همچون زئولیت ها به عنوان جایگزین قسمتی از مکمل های شیمیایی در جیره غذایی حیوانات می تواند مورد توجه و کنکاش بیشتر قرار گیرد.

تعداد زیادی از محققان اثبات کرده اند که افزودن زئولیت های طبیعی به رژیم غذایی نشخوارکنندگان اعم از گاو، گوسفند، بز و غیره موجب افزایش میانگین وزن روزانه حیوان، افزایش میزان تولید و کیفیت شیر و افزایش بهره وری از غذا (نسبت افزایش وزن به جیره مصرف شده) می شود.باید توجه داشت که نحوه و میزان اثرگذاری زئولیت خوراک دام در جیره غذایی دام به نوع زئولیت مصرفی، درجه خلوص و خواص فیزیک و شیمیایی آن و همچنین به مقدار زئولیت به کار رفته در جیره غذایی وابسته است.

اثرات افزودن زئولیت خوراک دام

یکی از اصلی ترین و مهم ترین اثرات اضافه کردن زئولیت خوراک دام به جیره غذایی حیوانات اهلی به ارتباط بین زئولیت و آمونیوم موجود در دستگاه گوارش دام برمی گردد.

در نتیجه بررسی منابع گذشته این چنین به نظر می رسد که توانایی تامین نیتروژن غیرپروتئینی به شکل آمونیوم و تثبیت یون های هیدروژن در شکمبه دام از جمله نتیجه های اصلی و همین طور کلیدی ناشی از حضور زئولیت در دستگاه گوارش دام می باشد که سبب بهتر شدن کارایی استفاده از جیره در نشخوارکنندگان می گردد.

به دلیل ظرفیت تبادل کاتیونی و جذب گزینشی، زئولیت می تواند یون هایی مثل آمونیوم را در محیط محلول جذب و زمانی که تعادل غلظت بین کاتیون ها در محلول کاهش پیدا می کند، مثل زمان هضم در نشخوار کنندگان، زئولیت از راه تبادل کاتیونی و جهت ایجاد توازن، یون های جذب شده را آزاد خواهد کرد.

نکته مهم این می باشد که زئولیت خوراک دام ، در زمانیکه میکروب های درون شکمبه دام به نیتروژن نیاز دارند، به چه صورت می توانند نیتروژن غیر پروتئینی مثل آمونیوم را برای فعالبت میکروارگانیسم های دستگاه گوارش دام تامین نمایند.

به علت میل ترکیبی زئولیت ها به آمونیوم، استفاده از زئولیت خوراک دام در جیره غذایی نشخوارکنندگان، سبب جذب ترکیبات نیتروژنی در دستگاه هاضمه حیوان شده و سپس رهاسازی تدریجی آن ها سبب استفاده بهینه از نیتروژن جیره غذایی می گردد.

این کار سبب کنترل سطح آمونیوم در معده حیوان شده و از این یون به عنوان منبع نیتروژنی غیر پروتئینی استفاده می گردد.

باکتری هایی که در دستگاه هاضمه نشخوارکنندگان وجود دارند می توانند با استفاده از ترکیباتی نیتروژنی نظیر آمونیوم ، آمینواسیدها را سنتز کنند که سرانجام به تولید پروتئین منجر می شود.

از این رو فراهم شدن دراز مدت ترکیبات نیتروژنی در دستگاه هاضمه حیوان جهت رشد و نمو بهینه دام و استفاده موثر از جیره غذایی بسیار بااهمیت است.

با اضافه کردن زئولیت خوراک دام به جیره غذایی، این کانی طبیعی از راه تبادل یون، آمونیوم تولید شده در دستگاه گوارش دام را جذب می کند و با گذشت زمان با ورود یون های پتاسیم و سدیم موجود در بزاق دهان حیوان، یون های آمونیوم از داخل زئولیت خارج شده و در دسترس میکروارگانیسم های دستگاه گوارش قرار می گیرد تا در سنتز پروتئین استفاده شود.

 

خصوصیات زئولیت خوراک دام

زئولیتی که برای خورک دام ها و یا حتی طیور و آبزیان استفاده می شود؛ دارای یکسری خصوصیات می باشند. در صورتی که زئولیت خوراک دام این خصوصیات را نداشته باشد؛ استفاده از آن ها نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد. این خصوصیات به شرح زیر می باشد:

درجه بالای آبدار (هیدراته) شدن

در زمان بی آب (دهیدراته) شدن، تراکم پایین و فضاهای خالی بالایی دارند.

ساختمان بلوری اغلب زئولیت ها موقع بی آب شدن، پایدار می ماند.

دارای خاصیت تبادل کاتیونی هستند.

بلور دهیدراته دارای کانال های یکنواختی از نظر مولکولی و اندازه می باشد.

خواص فیزیکی متنوعی از قبیل هدایت الکتریکی، خواص کاتالیتیکی، جذب و شبکه یونی دارند.

استفاده از زئولیت ها در جیره غذایی دام

اصلی ترین و مهم ترین اثری که زئولیت خوراک دام بر روی دام ها می گذارد، کاهش آمونیاک و بهبود دستگاه گوارش می باشد. ظرفیت تبادل کاتیونی و جذب موجب می شود که زمان هضم کاهش پیدا کند.

استفاده از زئولیت در غذای حیوانات موجب می شود که رشد دام هایی مانند  گاو، گوسفند، بز و غیره بهتر شود. هم چنین میزان تولید و کیفیت شیر آن ها هم بهتر شود. زئولیت خوراک دام باید کیفیت و درجه خلوص مطلوب را داشته باشد تا بتواند برای دام مفید باشد.

از زئولیت خوراک دام می توان در بستر دام ها نیز استفاده کرد. این امر موجب می شود که مدفوع با بوی کمتر تولید گردد.

همان طور که در بالا هم بدان اشاره کردیم، زئولیت نه تنها در غذای دام ها بلکه در غذای طیور و شیلات و آبزیان هم به کار برده می شود. و در این ها نیز تغییرات مثبتی را ایجاد می کند.

زئولیت خوراک طیور نیز موجب می شود که مرغ های تخم گذار و سایر طیور نیز رشد بهتری داشته باشند. بر کیفیت محصول تولیدی آن ها مثلا تخم مرغ نیز تغییرات خوبی ایجاد می شود. مرغ های تخم گذار، تخم مرغ هایی با کیفیت بالاتر و طعم بهتر را تولید می کند. هم چنین در طعم گوشت آن ها هم تغییرات مثبتی ایجاد می گردد.

زئولیت خوراک دام و طیور

صادرات زئولیت طبیعی خوراک دام با خلوص بالا

زئولیت از معادن داخل کشور استخراج می شود. این محصول قابل عرضه در داخل کشور و خارج از کشور می باشد. از انجا که همه ی کشور ها معادن زئولیتی ندارند، صادرات زئولیت خوراک دام ایرانی با کیفیت بالا به کشور های دیر انجام می گیرد.

 

مهدی بینایی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش:مهدی بینایی

راه های ارتباطی:

phone icon شماره تماس: 09120697642

phone icon شماره ثابت: 02128420163

whatsApp icon پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

email icon ایمیل: zeolite.binaei@gmail.com

مجموعه بازرگانی مفید شما را به خرید بهترین محصولات زئولیت طبیعی و مولکولارسیو هادعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید