مجموعه بازرگانی مفید شما را به خرید بهترین محصولات زئولیت طبیعی و مولکولارسیو هادعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربرد زئولیت آکواریوم در فرآیند فیلتراسیون

آنچه در این مقاله میخوانید...

ساختار مواد فیلترنگهداری و الزاماتکارائی زئولیت در پرورش آبزیانخرید مستقیم زئولیت از تولید کننده

زئولیت آکواریوم در کیفیت و تمیزی آکواریوم بسیار موثر است . این امر نیازمند یک فرآیند بسیار مهم به نام فیلتراسیون می باشد . ماهی ها در آب تمیز و فیلتر شده می توانند به راحتی زندگی کنند . زئولیت ، این ماده معدنی سبب افزایش عملکرد فیلتراسیون آب در آکواریوم  می شود . زئولیت یک لایه فیلتر می باشد که کارکرد آن در جریان عمل تصفیه آب نسبت به کارکرد بدست آمده  از فیلترهای کربن فعال یا شن و ماسه برتر است.  و هم چنین ، این یک محصول با منشأ طبیعی است.

زئولیت از مواد معدنی و بلورهایی با ظرفیت تبادل یونی بالا تشکیل شده است. با  تجزیه و تحلیل ساختار داخلی این ماده معدنی ، می توان کانالهای کوچکی با قطر حدود ۰,۵ نانومتر را مشاهده کرد که این خود باعث می شود یک ماده متخلخل مناسب برای تصفیه آب در نظرگرفته شود .  با استفاده از زئولیت می توان آلودگی هایی را که در آب معلق وجود دارد از بین ببرد تا آکواریوم کاملا تمیز بماند.

این سازه از چندین قسمت تشکیل شده است که دارای منافذی با قطر بیشتر است. درواقع این ظرفیت تبادل یونی زئولیت است که می تواند عناصر آلاینده موجود در آب را  جذب و تصفیه احتمالی را فراهم  کند.

انواع مختلفی از زئولیت وجود دارد که با توجه به نوع کارکردشان ، استخراج آب از بعضی مواد معدنی مانند کلسیم امکان پذیر است. با توجه به این سختی آب به تدریج نرم میشود و کیفیت آن افزایش می یابد. از سوی دیگر ، منافذی که بزرگتر هستند توانایی نگهداری ذراتی را  دارند که در حالت تعلیق هستند. بیشتر این ذرات عنصرها و مولکولهایی از نوع آلی همانند آمونیاک هستند و می توانند کیفیت آب را پایین بیاورند .

زمانی که زئولیت در آب قرار داده شود آمونیاک را از آب حذف کرده  و درون ساختار متخلخل خود نگه می دارد. عنصر آمونیاک برای ماهیان فوق العاده سمی است و به کار بردن زئولیت جهت حذف آمونیاک  روشی بسیار مفید و موثر جهت کمتر شدن میزان آمونیاک در آب است. توانایی زئولیت در جذب آمونیاک  موجود در آب محدود است  و بعد از آنکه به مرحله اشباع رسید ، بوسیله محلول آب و نمک  طبیعی معمولی می توان آن را دوباره  شارژ کرد.با این کار آمونیاک با سدیم براحتی تبادل ایجاد کرده و دوباره زئولیت قادر به جذب آمونیاک میشود. این شارژ کردن و حذف آمونیاک از زئولیت تا وقتی که زئولیت مسدود و بی فایده شود، چندین بار قابل تکرارمی باشد .

معمولا زئولیت در جاهایی که جابجایی های چند ساعته ماهی وجود دارد، جهت جلوگیری از انباشته شدن آمونیاک و  سمی شدن محیط ،  در کیسه ها و یا مخازن حمل و نقل استفاده می شود. این قاعدتا شایع ترین عملکرد زئولیت می باشد. علاوه بر حذف آمونیاک، میتوان زئولیت را  برای جلا دادن آب و شفاف کردن  آن توسط حذف ذرات ناخواسته به کار برد .

به هیچ عنوان در آکواریوم حاوی زئولیت از نمک استفاده نکنید  ، این کار باعث میشود که تمام آمونیاک های  جذب شده توسط زئولیت ، در آکواریوم رها شوند و سبب مرگ آبزیان شما خواهد شد.

ساختار مواد فیلتر

کارایی زئولیت را بسته به نوع آکواریومی که قرار است داشته باشیم ، بهتر است بدانیم .

زئولیت های مبدل کلسیم توانایی جذب ترکیبات آمونیاک را دارند . این در آکواریوم های آب شیرین اتفاق می افتد.

از سوی دیگر ، اگر آکواریوم آب دریا را انتخاب کرده باشیم ، روند کار کاملاً متفاوت می شود . در این نوع آب ، کلسیم بسیار بیشتر از آب شیرین  وجود دارد . از این رو ، زئولیت در چنین محیطی به عنوان یک بستر بیولوژیکی میکرو متخلخل عمل می کند.  علاوه بر این ، این ماده معدنی در سطح آن توانایی متمرکز کردن باکتریهای بی شماری را دارد که به سرعت آمونیاک را به نیتریت و نیتریت را به نیترات تبدیل می کنند. در این حالت ، فضای داخلی زئولیت غلظت اکسیژن بسیار کمی دارد.

نگهداری و الزامات

زئولیت ها با گذشت زمان تخریب شده و کارایی خود را از دست می دهد. دلیل آن هم این است که کلنی های باکتری تا حد مسدود شدن منافذ سطح ، در حال تولید مثل هستند .  با گرفته شدن منافذ ، ظرفیت فیلتراسیون زئولیت ها تا حدی کاهش پیدا میکند که نتوانند عملکرد خود را اعمال کنند.

به همین خاطر نیاز به نگهداری زئولیت است. زمانی که در جریان فیلتراسیون آب شروع به خرابی کرد ، باید جایگزین شود.

زمانی که برای کمک به فیلتراسیون در آکواریوم از زئولیت استفاده می شود توصیه می کنیم آهسته آهسته استفاده شود.  در واقع به هیچ عنوان نباید فیلتر آب را با تمام بارهای زئولیت شروع کنید.  آن هم به این دلیل است که توانایی که در تصفیه آب دارند ، می تواند ماهیانی را که قبلاً با شرایط خاصی در آکواریوم سازگار شده اند تحت تأثیر قرار دهد.

اکثر تولیدکنندگان زئولیت پیشنهاد می کنند که نصب آن کم کم و در طول هفته انجام شود ، تا ماهی با کیفیت جدید آب سازگار شود. پس از گذشت مدت زمانی از نصب زئولیت در آکواریوم ، باکتری ها فعالیت بسیار خوبی را آغاز می کنند. وقتی فعالیت به بالاترین مقدار خود رسید ، به طور جدی کاهش اکسید آکواریوم در حفظ مقادیر اختلال ایجاد می کند. این به دلیل مصرف اکسیژن زیادی است که دارند.

کارائی زئولیت در پرورش آبزیان

در محیط های پرورش ماهی با بار مواد آلی زیاد ، آلودگی با جمع شدن مواد سمی گسترش می یابد . از این رو نیازمند پالایش سریع آب میباشد. زئولیت فیلتراسیون را بعد از  چندین بار پالایش میتوان مجدد مورد استفاده قرار داد .

۱- زئولیتها محیط زیست مناسبی جهت رشد باکتریها ایجاد می کنند ، در نتیجه آنها میتوانند تبدیل کنند تا تاثیر آنها در متعادل ساختن نوسانات NH3 باقی بماند .

۲- زئولیت بر غلظت آمونیاک و فسفات تاثیر میگذارد،  بطوری که آمونیاک را جذب کرده و سبب کاهش ته نشینی فسفات میشود.

۳- زئولیت سبب تقویت و مغذی شدن اکثر کودهای جمع آوری شده در بستر حوضچه های پرورش آبزیان می شود و ارزش غذایی آن را بالا می برد .

۴- زئولیت تامپونی است که سبب تعدیل PH در محیط زیست آبزیان شده ، بطوریکه نوسانات PH را تعدیل میکند .

۵- زئولیت سبب کاهش غلظت آمونیاک در کل دورة پرورش در استخر ماهی می گردد.

۶- استفاده از زئولیت در محیط پرورش ماهی باعث افزایش تولید با کیفیت بهتر و کاهش تلفات می شود.

۷- استفاده از زئولیت جهت کاهش آمونیاک و هم چنین تولید بیشتر و مطلوب تر بسیار به صرفه و آسان می باشد .  علاوه بر این ها  استفاده از زئولیت همراه با روشهای تعویض آب و هوا دهی و پمپاژ توصیه میشود .

۸- زئولیت سبب جذب فلزات سنگین شده و مسمومیتهای احتمالی را کاهش می دهد  .

زئولیتها توانایی جذب سموم قارچی به خصوص آفلاتوکسینها را دارند . این ویژگی به علت ظرفیت تبادل یونی بالا ، وجود حفره های فراوان و قابلیت تشکیل ژل ضعیف در زئولیتها می باشد .

۹ – مخلوط نمودن ۲ تا ۳ در صد زئولیت با خوراک آبزیان هضم و جذب را بهتر میکند و باعث رشد و باروری بیشتر می شود .

۱۰– با جذب یون آمونیوم به وسیله زئولیت می توانیم تراکم بیشتر در پرورش ، تکثیر و حمل و نقل آبزیان را داشته باشیم .

۱۱–زئولیت به عنوان فیلتر سبب بهبود کیفیت آب محیط های پرورش آبزیان می گردد .

خرید مستقیم زئولیت از تولید کننده

جهت خرید مستقیم زئولیت آبزیان از تولید کننده باید شرکت های فروش و همچنین مراکز تولید آن را شناسایی کرده . خرید مستقیم به علت اینکه دست واسطه ها را کوتاه کرده ومحصول به صورت مستقیم از تولید کننده به دست  مصرف کننده میرسد، روشی مقرون به صرفه است .
شرکت های فراوانی در فرآوری و تولید زئولیت فعالیت می کنند که آمادگی فروش و دریافت سفارشات عمده و جزئی را دارند و قادرند این محصولات را در به سرعت به دست سفارش دهندگان برسانند.

 

مهدی بینایی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش:مهدی بینایی

راه های ارتباطی:

phone icon شماره تماس: 09120697642

phone icon شماره ثابت: 02128420163

whatsApp icon پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

email icon ایمیل: zeolite.binaei@gmail.com

مجموعه بازرگانی مفید شما را به خرید بهترین محصولات زئولیت طبیعی و مولکولارسیو هادعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید